4 تا از مهم‌ ترین معادن کرومیت ایران

4 تا از مهمترین معادن کرومیت ایران

4 تا از مهمترین معادن کرومیت ایران در ماگماماینر

معادن کرومیت ایران

معرفی مهم ترین معادن کرومیت ایران در ماگماماینر

کرومیت، فلزی نسبتا سخت، کانی اکسید کروم و آهن با فرمول شیمیایی (FeCr2O4)  است که از آن برای تولید کروم استفاده می‌کنند. کرومیت معمولاً به صورت توده‌های شکننده در پریدوتیت‌ها، سرپانتین‌ها و سایر سنگ‌های آذرین یافت می‌شود. عمده کاربرد کرومیت در متالوژی بوده و معادن آن به دو روش روباز و زیرزمینی استخراج می‌شوند. مناطق اصلی تولید کرومیت آفریقای جنوبی، روسیه، آلبانی، فیلیپین، ترکیه، برزیل، هند و فنلاند هستند اما معادن آن در بخش‌های مختلفی از ایران هم کشف شده است که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

معادن کرومیت ایران کدامند؟

معادن کرومیت ایران از حدود 50 سال قبل کشف شده و مورد بهره برداری قرار گرفتند. تا به امروز حدود 40 منطقه شناسایی شده که پتانسیل کافی برای استخراج کرومیت داشته‌اند. از جمله این مناطق می‌توان به استان کرمان، خراسان، فارس، اصفهان و زنجان اشاره کرد که بخشی از آن‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته و بر روی برخی از معادن هنوز کاری انجام نگرفته است.

1. معادن کرومیت سبزوار

اولین معدن کشف شده کرومیت در ایران، معدن سبزوار است که در سال 1319 کشف شد. از آن سال به بعد هر ساله 1000 تن کرمیت از دل معادن سبزوار استخراج شده و بیشتر آن برای تولید آجر نسوز مورد استفاده قرار گرفت. این روند تا سال 1330 ادامه داشت اما این معدن در نهایت تعطیل شد. در حال حاضر معادن کوچک کرومیت در بخش‌های مختلفی از سبزوار پراکنده شده‌اند که برای تامین مواد اولیه برخی از تولیدی ها کافیست.

جالب است بدانید معدن فیروزه نیشابور در کنار این معدن از ارزشمندترین معادن استان خراسان رضوی می‌باشد.

معرفی معدن فیروزه نیشابور در فروشگاه کارما

این معدن جزو قدیمی‌ترین معادن فیروزه دنیاست که استخراج فیروزه در آن از ۲۰۰۰ سال پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. روستای معدن علیا جایی است که معدن فیروزه نیشابور در آن واقع شده و دارای ذخیره 9 هزار تن فیروزه است. هر ساله نزدیک 19 تن فیروزه از دل این معدن استخراج می‌شود که بخاطر رنگ بندی خاص و جنس مرغوب، تقاضای خرید بالایی دارد.

2. معادن کرومیت فارس

معادن کرومیت فارس در نزدیکی ارسنجان واقع شده و چهل سال از کشف آن می‌گذرد. پس از آن معادن بسیار غنی از کرومیت در خواجه جمالی کشف شد که در خود انواع ساختارهای کرومیت را جای داده و اهمیت زیادی برای منطقه دارد. معدن کرومیت خواجه جمالی از سال 1350 فعال بوده و در حال حاضر هم جز بزرگترین معادن کرومیت ایران است.

3. معادن کرومیت کرمان

معدن سبزان فاریاب یکی از مهم‌ترین معادن کرومیت ایران است که در نزدیکی روستای سبزان شهر فاریاب قرار گرفته است. این معدن در جنوب استان کرمان قرار داشته و در حال حاضر هر ساله 5000 تن کرومیت از معدن استخراج می‌شود. عیار سنگ معدنی خروجی سبزان فاریاب، 38 درصد است که آن را برای انواع مصارف کاربردی می‌سازد. کرومیت معدن سبزان فاریاب به دو شکل روباز و زیرزمینی استخراج می‌شود. اگر معدن در نزدیکی سطح زمین باشد از روش روباز و اگر کرومیت‌ها در عمق بیشتری قرار گرفته باشند، از روش زیرزمینی استفاده می‌کنند.

معرفی معادن کرومیت ایران در ماگماماینر

4. معدن کرومیت جغتای

یکی از مواد معدنی مهم در شرق کشور، کرومیت است که در معدن جغتای یافت می‌شود. استخراج از این معدن از دهه 1340 آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. در کنار این معدن کرومیت، چندین معدن دیگر هم کشف شده‌اند که ذخایر کمی دارند اما از خروجی آن‌ها برای صنایع متالوژی استفاده می‌شود. البته بیشتر این معادن کوچک در سبزوار قرار گرفته‌اند.

خرید سنگ معدنی کرومیت

چنانچه قصد خرید سنگ معدنی کرومیت یا سایر سنگ‌ها و مواد معدنی با بهترین قیمت بازار را داشتید، می‌توانید درخواست خود را با کارشناسان ما در سایت ماگماماینر مطرح کرده و در صورت نیاز با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد.