صنعت راهسازی در ایران چگونه پیشرفت می کند

راهسازی در ایران

صنعت راه‌سازی یکی از صنعت‌های مهم و کلیدی هر کشوری است و معمولا در کشورهای پیشرفته توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. مناطق مختلف دنیا از ماشین‌ها و ابزار آلات سنگین برای بررسی سرعت رشد اقتصادی و توسعه زیربنا استفاده می‌کنند که متاسفانه این صنعت در داخل کشور ما دچار رکورد شده است. کشورهایی که رشد اقتصادی بالایی دارند، بر طبق برنامه ریزی مهندسین اقدام به خرید و تهیه ماشن آلات و انواع سنگ شکن می‌کنند و در ایران این امر به درستی پیش نمی‌رود. عرضه ماشین آلات سنگین در داخل ایران و بین سال‌های 1391 الی 1392 به میزان یک سوم سال‌های قبل کاهش پیدا کرد و دوباره در سال 1392 شاهد افزایش دو برابری آن بودیم. این نوسانات نشان می‌دهد که عرضه ماشین آلات طبق برنامه ریزی پیش نرفته و عوامل دیگری مانند میزان بودجه، تحریم و .. بر روی آن تاثیر گذار هستند. به طور کلی در حال حاضر صنعت راه‌سازی هنوز در سایه تحریمات قرار دارد و اثرات تحریم در قسمت‌های مختلف این صنعت سایه افکنده است.

سایر مقالات کامالیا

حجم واردات ماشین آلات راه سازی

در اواخر دهه هشتاد ایران از لحاظ صنعت راه‌سازی پیشرفت زیادی را تجربه کرد و حجم واردات ماشین آلان سنگین هم افزایش پیدا کرده بود تا اینکه در سال 1391 دچار کاهش شد. در طی سال‌های بعد نوسانات مختلفی در این صنعت شکل گرفت تا اینکه در سال 1395 تعداد ماشین آلات به 1888 رسید. این تعداد نسبت‌های به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی تجربه نکرد اما نسبت به اواخر دهه هشتاد افت زیادی داشت. 87 درصد از 1888 ماشین آلات وارد شده در سال 1395، نو بوده و بنظر می‌رسد دیگر استفاده از وسایل کارکرده مانند گذشته رواج ندارد. برای ورود ماشین‌الات کارکرده قوانین خاصی وجود دارند که برخی از افراد برای عدم رویارویی با این قوانین پیچیده، ترجیح می‌دهند از ماشین‌های کار نکرده کمک بگیرند.

سهم ماشین آلات راه سازی مختلف در بازار

بیشترین سهم ماشین آلات صنعت راه‌سازی به بیل‌های زنجیری اختصاص دارد که 59 درصد کل ماشین آلات را تشکیل می‌دهد. البته این دستگاه در کشورهای دیگر هم به تعداد زیاد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد اما اینکه در داخل کشور ما سهم 59 درصدی را تشکیل می‌دهد کمی بحث برانگیز است. ماشین آلاتی نظیر بلدوزر و گریدر به تعداد کمی وارد کشور می‌شوند که این امر نشان دهنده کاهش پروژه‌های زیر سازی عمرانی و نبود پروژه‌های راه سازی جدید است. مینی لودر و بکهو لودر از جمله محبوب ترین ماشین آلات خدمات شهری هستند که در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماشین آلات راه‌سازی مانند هر ابزار دیگری در دنیا، هر ساله دچار تغییرات می‌شود و مدل‌های جدید با امکانات به روز تر در اختیار مهندسین قرار می‌گیرد؛ در داخل ایران مصرف کنندگان با مدل‌های جدید ماشین آلات راه سازی آشنایی ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند از مدل‌های قدیمی‌تر کمک بگیرند.

سخن پایانی

با افزایش سرمایه گذاری در بخش زیربنایی و توجه به پروژه‌های عمرانی جدید، حمایت از شاغلین بخش معدن، ثبات نسبی قیمت ماشین‌آلات وارداتی به کشور می‌توان به رونق صنعت راه‌سازی و بازار ماشین‌‌آلات راه‌سازی امید داشت. هر چه در این صنعت شاهد رشد بیشتری باشیم، اقتصادی کشور هم جانی دوباره خواهد گرفت و توسعه چشم گیری را تجربه می‌کند.