خط پخت برنج چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

خط پخت برنج

راه اندازی رستوران یک چشم انداز جذاب برای بسیاری از افراد خوداشتغال است اما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، چیزهای زیادی باید در نظر گرفته شود. شما نیاز به یک مفهوم جذاب دارید که مهمانان را جذب کرده و علاوه بر آن نیاز به مکان بزرگی برای قرار دادن تجهیزات آشپزخانه و نشستن مشتریان دارید. علاوه بر آن رستوران داران به انواع مجوزها نیاز داشته که در کنار آن تامین مالی و طرح تجاری نیز باید در نظر گرفته شوند. همه این موارد نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد تا بتوانید در حرفه جدید خود موفق باشید.

علاوه بر افتتاح رستوران، در غذاهای خوری‌های بزرگ دانشگاه، مدارس و واحدهای صنعتی نیاز به تجهیزات و طراحی خاصی برای آشپزخانه است تا بتوان حجم زیادی از مواد غذایی را در هر وعده تهیه کرد. برای طبخ غذا در این سبک آشپزخانه‌ها دستگاه‌هایی نظیر خط پخت برنج، سیخ شور و ماشین ظرفشویی صنعتی نصب می‌شوند تا به فرایند سرعت بخشند.

خط پخت برنج چیست؟

هنگامی که ایده‌ای برای طراحی رستوران خود دارید، باید مبلمان، بشقاب، لیوان، چنگال و … را برای غذاخوری خریداری کرده و علاوه بر آن لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای آشپزخانه را نیز تهیه کنید. برای صرفه جویی در هزینه، می‌توانید از دستگاه‌هایی با ظرفیت پایین یا دست دوم استفاده کنید. وقتی صحبت از تجهیزات می‌شود باید به طراحی، کیفیت و عملکرد آن‌ها توجه کنید. در همه این موارد باید میزان مصرف انرژی را نیز بررسی نمایید. اگر آشپزخانه بزرگ باشد به لوازم آشپزخانه قدرتمند نیاز است.

یکی از این دستگاه‌های قدرتمند، خط پخت برنج است که هر نوبت می‌تواند حجم زیادی برنج را آماده کند. این محصول برنجی یکدست و با کیفیت تهیه کرده و در ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شود تا هر کسب و کار بسته به نیاز خود، بهترین مدل را خریداری کند. دستگاه خط پخت برنج در انواع مدل‌های دو دیگ، چهار دیگ و شش دیگ تولید می‌شوند. نوع دو دیگ برای آشپزخانه و غذا خوری‌های متوسط و نوع شش دیگ برای مقدار زیاد برنج کاربرد دارد.

خط پخت برنج

مزایای استفاده از خط پخت برنج اتوماتیک

استفاده از خط پخت برنج اتوماتیک فواید زیادی برای شما دارد که این مزایا باعث شده امروزه بیشتر رستوران‌ها این خط تولید را جایگزین روش‌های سنتی کنند.

  • با استفاده از خط پخت برنج اتوماتیک می‌توان سرعت پخت برنج را افزایش داد.
  • در هر بار استفاده می‌توان حجم زیادی برنج را تهیه کرد تا پاسخ گوی نیاز آشپزخانه باشد.
  • دستگاه خط پخت برنج اتوماتیک به یک پنل لمسی مجهز شده تا اپراتور قادر باشد تغییرات مختلفی را بر روی درجه آماده سازی یا سرعت نوار نقاله آن اعمال کند.
  • امکان اضافه کردن مواد به برنج در مرحله دوم پخت وجود دارد.
  • بیشتر قطعات این دستگاه از استیل ضد زنگ ساخته می‌شود تا در هر شرایطی قادر به ادامه کار خود باشند.
  • باعث صرفه جویی در وقت و زمان خواهند شد و علاوه بر آن از خراب شدن برنج جلوگیری می‌کنند.

عملکرد خط پخت برنج اتوماتیک

در دستگاه خط پخت برنج اتوماتیک چندین دیگ نصب شده که برای جوشاندن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از اینکه آب این دیگ‌ها به مرحله جوش رسید، برنج‌ها را به درون آن‌ها ریخته و منتظر می‌مانند. این برنج‌ها باید از قبل توسط آشپز خیس خورده باشند. زمانی که به تشخیص آشپز نوبت آبکشی برنج رسید، محتویات دیگ‌ها بر روی نوار نقاله ریخته شده تا وارد مرحله بعد شود. جابجایی برنج از دیگ‌ها به نوار نقاله توسط جک هیدرولیکی دستگاه انجام می‌گیرد.

پس از اینکه آبکشی برنج با کمک کانوایر اول انجام گرفت، برنج به کانوایر دوم منتقل می‌شود. در این مرحله اشپز افزودنی‌های مورد نظر خود را به برنج اضافه کرده و برنج نهایی را به فرهای بخار پز می‌ریزند. در این مرحله نوبت دم کشیدن برنج می‌رسد که پس از اتمام کار، برنجی با کیفیت در اختیار خواهید داشت و می‌توانید سرو غذا را برای مشتریان، پرسنل، کارکنان، دانشجویان و .. آغاز کنید.

همچنین در آشپزخانه های مکانیزه پس از صرف غذا توسط مشتریان، ظروف غذاخوری به ماشین ظرف شویی صنعتی سپرده می شود تا فرایند شستشوی ظروف نیز به صورت مکانیزه انجام شود.