کانال فلکسیبل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

کانال فلکسیبل

یکی از پرکاربردترین لوازم در تاسیسات ساختمانی و صنعت ساخت و ساز، لوله خرطومی یا کانال فلکسیبل است که کاربرد وسیعی در صنایع پزشکی هم دارد. از این کانال برای انتقال دود، سیستم‌های تهوه هوا، کولرهای آّی، کانال کشی فن کویل و … بهره می‌برند و جنس آن معمولا از پلی استر، سیلیکون و استیل است. کانال فلکسیبل در برابر دمای بالا، مقاومت بی نظیری از خود نشان می‌دهد و دلیل آن شش لایه بودن لوله است. این محصول به طور کلی دارای چهار لایه پلی اتیلن و دو لایه آلومینیوم است که همین لایه‌های مختلف، باعث افزایش مقاومت آن در برابر فشارهای بیرونی یا حرارت بالا می‌گردد. یک لایه عایق با کیفیت هم در سطح خارجی کانال نصب شده تا از بروز آسیب‌ به سطح لوله جلوگیری نماید.

کانال فلکسیبل کاربردهای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • اتاق‌های پزشکی
  • سیستم های تهویه هوا
  • اتاق‌های اداری
  • سقف کاذب
  • سالن کنفرانس
  • داکت اسپیلت

ویژگی‌های کانال فلکسیبل

این لوله دارای انعطاف پذیری بالایی است و همین ویژگی سبب شده که در اتاق‌هایی با ارتفاع بلند، کاربرد زیادی داشته باشد. هم‌چنین این کانال‌های سبک وزن بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را حمل کرد.

  • انعطاف پذیری بالا: همانطور که اشاره شد بزرگ‌ترین مزیت این لوله‌ها، انعطاف پذیری بالای آن‌ها است که به مهندسین اجازه می‌دهد برای گوشه‌های زاویه دار محیط هم از آن استفاده کنند؛ بدون آنکه مشکلی برای نصب یا پیاده سازی سیستم پیدا کنند.
  • وزن پایین: حمل و نقل کانال های فلکسیبل بسیار راحت است زیرا علاوه بر خاصیت فشرده سازی، وزن بسیار کمی داشته و می‌توان به آسانی آن‌ها را از محیطی به محیط دیگر منتقل کرد.
  • بازدهی بالا: طول عمر لوله‌های خرطومی بسیار بالا است و به دلیل ضد حریق بودن، حتی اگر در معرض آتش قرار گیرند مشکلی به وجود نخواهد آمد. مقاومت بالای این لوله در برابر حرارت زیاد از جمله عواملی است که بازدهی بالا و طول عمر آن‌ها را تضمین می‌کند.
  • قیمت مناسب: این لوله‌ها در رده مقرون به صرفه‌ترین لوله‌های ساختمانی جای می‌گیرند و می‌توانند هزینه نهایی پروژه را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند.
  • قابل استفاده در محیط‌های روباز: از نوع عایقدار این لوله می‌توان در محیط های روباز هم استفاده کرد. عایق قرار گرفته بر روی کانال از ورود آسیب های ناشی از حرارت یا حریق جلوگیری خواهد کرد.

انواع کانال های فلکسیبل

کانال فلکسیبل به طور کلی در دو دسته جای می‌‌گیرد:

  • کانال فلکسیبل عایق دار: در سیستم‌هایی که اتلاف انرژی و حرارت اهمیت زیادی دارد، از کانال فلکسیبل عایق دار استفاده می‌کنند. سطح بیرونی این کانال از تبادل حرارت بین سیستم و محیط جلوگیری کرده و نقش یک عایق صوتی را هم ایفا می‌کند. جنس عایق قرار گرفته بر روی فلکسیبل معمولا پلی استیر فشرده به همراه پی‌وی‌سی یا آلومینیوم مانند کانال فلکسیبل کمبی است.
  • کانال فلکسیبل بدون عایق: همانطور که از نام این کانال پیداست، عایق بر روی سطح آن وجود ندارد و همین موضوع سبب وزن سبک‌تر و قیمت مقرون به صرفه‌تر آن شده است. کانال فلکسیبل بدون عایق برای سیستم‌هایی که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار نمی‌گیرند، گزینه مناسبی است؛ به طور مثال در سقف کاذب می‌توان از این محصول استفاده کرد. قیمت آن به نسبت نوع عایق دار ارزان‌تر بوده و وزن کمتری دارد. این دسته از کانال های فلکسبیل بسته به متریالی که از آن ساخته می‌شوند، به سه نوع کانال فویلی، کانال پلیمری و کانال برزنتی دسته بندی می‌شوند.

چنانچه برای خرید کانال فلکسیبل نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید درخواست خود را با متخصصین با تجربه ما در تهرانی مارکت مطرح کنید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه شود. تمامی کالاهای فروشگاه تهرانی مارکت از معتبرترین برندهای داخلی و خارجی بوده و با کیفیت عالی خدمت شما ارائه می‌گردد؛ علاوه بر کیفیت بالا، بهترین قیمت موجود در بازار در اختیار شما قرار خواهد گرفت و با خیال راحت می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را خریداری نمایید.