کارخانه شن شویی چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

کارخانه شن و ماسه

شن و ماسه از جمله مهم‌ترین محصولات خطوط فرآوری مواد معدنی هستند که طی فرآیند مشخصی ناخالصی‌های موجود در آن‌ها جدا شده و با کمک دستگاه‌ دانه بندی می‌شوند. کارخانه شن شویی وظیفه دارد تمامی دستگاه‌های لازم برای تولید یک شن و ماسه با کیفیت را فراهم کرده و با کمک فیدر، نوار نقاله، ماسه شور، خشک کن و … محصولی مرغوب به بازار ارائه دهد. در این مقاله کامالیا به بررسی تجهیزات لازم برای خطوط کارخانه شن شویی پرداخته است.

تجهیزات کارخانه شن شویی: سنگ شکن‌ها

سنگ‌های معدنی پس از استخراج باید به ابعاد کوچک‌تری تبدیل شوند تا قابل استفاده در تمامی صنایع باشند. برای این منظور از دستگاه‌های با عنوان سنگ شکن بهره می‌برند که این سنگ شکن‌ها وظیفه خردسازی مواد معدنی ورودی را بر عهده دارند. سنگ شکن‌ها بسته به محل قرار گیری در سه دسته سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ثانویه و سنگ شکن ثالثیه جای می‌گیرند. سنگ شکن‌های اولیه در مرحله اول خطوط فرآوری نصب شده و محبوب‌ترین نوع آن، سنگ شکن فکی است. سنگ‌های بزرگ معدنی پس از ورود به سنگ شکن فکی، توسط فک ثابت و فک متحرک به اندازه کوچک‌تر تبدیل شده و به سمت سنگ شکن کوبیت یا سنگ شکن‌های مرحله دوم فرستاده می‌شوند. در این سنگ شکن‌ها اندازه ذرات کاهش یافته و چنانچه نیاز به کوچک‌تر کردن آن‌ها باشد به مرحله سوم فرستاده می‌شوند. در مرحله سوم ماسه ساز‌ها نصب شده‌اند که اندازه سنگ‌ها را به 0 الی 6 میلی‌متر می‌رسانند. این اندازه برای خطوط شن و ماسه مناسب بوده و خروجی آن تیز و چند ضلعی است.

تجهیزات کارخانه شن شویی: فیدر

فیدر به معنای تغذیه کننده است و پیش از دستگاه‌های سنگ شکن نصب می‌شود تا مواد ورودی مورد نیاز را به سمت دستگاه ارسال کند. به طور مثال در اولین مرحله فرآوری سنگ‌های معدنی و پیش از سنگ شکن فکی، یک عدد فیدر قرار گرفته است تا سنگ‌های معدنی با کمک آن به سمت ورودی سنگ شکن هدایت شوند.

تجهیزات کارخانه شن شویی: نوار نقاله

جابجایی محصولات و قطعات بزرگ در داخل کارخانجات توسط نیروی انسانی امری خطرناک و زمان بر است. برای برطرف کردن این مشکل از تجهیزاتی با نام نوار نقاله استفاده می‌کنند که با کمک یک تسمه، اجسام را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌سازد. برای جابجایی سنگ‌های معدنی از دستگاه سنگ شکن فکی به سنگ شکن کوبیت از نوار نقاله استفاده می‌کنند و یا با کمک آن شن و ماسه تولید شده را به سمت ماسه شور می‌فرستند تا ناخالصی‌های موجود در آن جدا شود.

تجهیزات کارخانه شن شویی: سرند

در زمان‌های گذشته برای غربال کردن محصولات مختلف از الک‌های فلزی استفاده می‌کردند اما امروزه در کارخانجات، سرند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرندها با طبقات و اندازه‌های مختلفی طراحی شده و هر خط تولید بسته بر نیاز خود یکی از آن‌ها را خریدای می‌نماید. وظیفه اصلی سرند، دانه بندی و تفکیک ذرات بزرگ‌تر از ذرات کوچک‌تر است. با این دستگاه می‌توانید شن و ماسه های کوچک را جدا کرده و سنگ‌های بزرگ را دوباره به سمت خط فرآوری بفرستید تا عملیات کوچک‌سازی بار دیگر انجام گیرد.

 استفاده از سرند تنها به کارخانه شن و ماسه محدود نمی‌شود بلکه در کارخانه‌های تولید مواد غذایی مانند حبوبات، این دستگاه اهمیت زیادی داشته و سبب می‌شود دانه بندی نهایی محصولات با دقت بالایی انجام گیرد. استفاده از سرند صرفه اقتصادی هم دارد زیرا در برخی از محصولات، دانه‌های بزرگ‌تر قیمت بیشتری داشته و باید در دسته بندی جدایی روانه بازار شوند؛ مانند زیتون که نوع بزرگ‌تر آن مرغوب‌تر از زیتون‌های ریز است.

تجهیزات کارخانه شن شویی: ماسه شور و خشک کن

پس از اینکه عملیات تولید شن و ماسه در کارخانه به اتمام رسید، نوبت به شن شویی می‌رسد. در این مرحله شن و ماسه نهایی توسط دستگاهی به نام ماسه شور شسته شده و تمام گل و لای آن جدا می‌شود. این امر منجر به بالا رفتن کیفیت شن و ماسه و ارزش آن می‌گردد و برای تولیدی شن و ماسه، این مرحله اهمیت زیادی دارد. پس از ماسه شور، دستگاهی تحت عنوان خشک کن هم نصب می‌شود تا آب همراه با شن و ماسه را خشک کرده و محصولی یکدست و تمیز تحویل کارفرما دهد.