مهمترین سنگ شکن های معدن

مهمترین سنگ شکن های معدن

در صنعت فرآوری مواد معدنی، سنگ شکن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. آنها به عنوان ابزارهای اصلی در خرد کردن مواد معدنی به اندازه‌های قابل استفاده در فرآوری و تولید محصولات نهایی عمل می‌کنند.

در این مقاله، به بررسی مهمترین سنگ شکن‌ها پرداخته و نکات مهمی در مورد نگهداری و تعمیر آنها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. در فرآیند تولید و فرآوری مواد معدنی، انتخاب و استفاده از سنگ شکن مناسب امری بسیار حیاتی است تا عملیات بهینه‌ای داشته باشیم و از هدررفت منابع و توقف‌های غیرمنتظره جلوگیری کنیم.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی یک نوع سنگ شکن ثابت است که از یک فک ثابت و یک فک متحرک تشکیل شده است. فک ثابت به بخش بالای دستگاه و فک متحرک به بخش پایین دستگاه متصل است. فک متحرک با استفاده از یک شفت خارج از مرکز که به یک موتور القایی وصل است. با حرکت فک متحرک به سمت فوقانی، فضای بین دو فک باز شده و خوراک به داخل دستگاه وارد می شود. با حرکت فک متحرک به سمت تحتانی، فضای بین دو فک کوچک شده و خوراك تحت تاثیر نيروي فشاري يا برشي خرد مي‌شود. خروجي دستگاه از قسمت پایینی دستگاه خارج مي‌شود. سنگ شکن فکی برای خرد کردن سنگ های سخت و نرم با ابعاد بزرگ مناسب است. سنگ شکن فکی را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: سنگ شکن فکی بلیک و سنگ شکن فکی داج.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن های فکی ، ظرفیت تولید بسیار بالا و اندازه ذرات یکنواخت دارند. با این حال، این نوع سنگ شکن دارای معایبی مانند صدای زیاد، نیروی اینرسی زیاد و حفره خروجی خردایش کوچک میباشد. اما با وجود معایبش، سنگ شکن های فکی دارای مزایای بسیاری هستند، از جمله ظرفیت تولید بزرگ، طیف وسیعی از اندازه سنگ های ورودی، ساختار ساده و فشرده، عملکرد قابل اعتماد، تعمیر و نگهداری آسان و سرمایه گذاری کم. به همین دلیل، سنگ شکن‌های فکی را به یکی از مهم‌ترین سنگ شکن‌های معدن بدل می‌کند.

مشکلات رایجی که هنگام کار با سنگ شکن فکی با آن معلوم می شود :

خرابی زودرس بلبرینگ. دلیلش این است که در اتاقک روغن که پر از گرد و غبار و ریزگردها است و اگر بلبرینگ نتواند روغن کاری داشته باشد، ممکن است خراب شود و حداقل 1 ساعت تولید را قطع کند. برای محافظت از یاتاقان، باید بررسی کنید تا ببینید که آیا هواکشی بطور صحیح انجام می شود و همچنین محفظه روغن را تمیز کنید تا روغن کافی برای بلبرینگ ریخته شود.

صفحات خاص فکی به شدت فرسوده می شوند. موادی که نیاز به خرد شدن دارند نامنظم و با سختی متفاوت هستند، بنابراین اصطکاک و تنش دائمی را به صفحات فک وارد می کنند. در عین، فک متحرک در جهت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می کند که منجر به اصطکاک قوی تر بین مواد و صفحات فک می شود و در نتیجه به سطوح صفحات فک آسیب می رساند.

بیشتر بخوانید: خطوط خردایش سنگ های معدن

آیا می توان با انجام تعمیر و نگهداری منظم طول عمر آن را افزایش داد؟
 اگرچه تعویض قطعات یدکی اجتناب ناپذیر است، اما می توانید با انجام تعمیر و نگهداری منظم طول عمر آن را افزایش دهید.

  • برای صفحات فک می توانید بررسی کنید که آیا نوک دندانه های صفحه فک  با دیگر دندانه ها مطابقت دارد یا خیر. اگر نه، آنها را مطابق یکدیگر کنید.
  • پیچ ها و مهره ها را محکم نگه دارید.
  • منتظر نمانید تا صفحات فک صاف به نظر برسند، سوراخ یا ترک داشته باشند.

سنگ شکن مخروطی

سنگ شکن مخروطی هیدروکن یکی از تجهیزات مهم در صنعت خردایش سنگ و تولید شن و ماسه است. این دستگاه با داشتن سیستم کنترل اتوماتیک دهانه خروجی، توانایی تنظیم ابعاد محصول بدست آمده را داراست و همچنین با سیستم ایمنی مطلوب، از ورود صدمات به دستگاه جلوگیری می‌کند. هزینه‌های نگهداری این دستگاه نیز بسیار کمتر از دیگر سنگ شکن‌ها است.

ویژگی‌های دیگر این دستگاه شامل کارکرد ساده و راحت، مناسب برای اپراتورهای کم تجربه، استفاده به عنوان سنگ شکن اولیه و ثانویه در معادن، قابلیت بسیار بالا در خردایش سنگ‌های سخت، مناسب برای تولید زیاد شن و ماسه، ظرفیت بالا به واسطه داشتن دهانه بزرگ ورودی بار، ساختمان بسیار مستحکم و مقاومت بالا در هنگام عمل خردایش، ساخت قطعات سایشی از فولاد منگنزی، راندمان بالا و کاهش هزینه نگهداری با سه سیستم روغنکاری اتوماتیک و سهولت در حمل و نصب به دلیل وزن پایین است.

سنگ شکن مخروطی

سنگ شکن های مخروطی برای مراحل میانی خردایش و خرد کردن مواد معدنی با سختی بالا استفاده می‌شوند. عمل خردایش در این دستگاه با بسته شدن فاصله بین منتل و کانکیو صورت می‌گیرد.

در کل، استفاده از سنگ شکن مخروطی هیدروکن در صنعت خردایش سنگ و تولید شن و ماسه باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

سنگ شکن ضربه‌ای

سنگ شکن کوبیت یا ضربه ای یک دستگاه مهم و کارآمد در فرآیند خرد کردن مواد است. این دستگاه با استفاده از نیروی فشار برای خرد کردن سنگ ها و مواد دیگر به کار می رود. ویژگی ها و قابلیت های مختلف این سنگ شکن ها با یکدیگر متفاوت است.

سنگ شکن ضربه ای بر اساس نوع خرد کردن مواد به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شود. در انتها یا طرفین دستگاه، سوراخ هایی به اندازه های متفاوت و دلخواه وجود دارد که برای خروج تکه های کوچکتر و پودر سنگ تعبیه شده است.

انواع مختلف سنگ شکن ضربه ای برای خرد کردن مواد به اندازه های کوچکتر از اصل ضربه استفاده می کنند، اما ویژگی ها، ظرفیت ها و کاربردهای آنان با یکدیگر فاصله زیادی دارد. این سنگ شکن ها ممکن است در معرض سایش و هزینه های عملیاتی بالا قرار گیرند.

سنگ شکن های ضربه ای با توجه به نیاز اندازه محصول نهایی تولید کننده، ممکن است به عنوان سنگ شکن اولیه، ثانویه یا سوم مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه ها در پیکربندی های ثابت و یا قابل حمل برای رفع هرگونه تقاضا برای هر یک از صنایع موجود مورد استفاده قرار می گیرند.

با وجود هزینه عملیاتی بالاتر آنان نسبت به سایر انواع سنگ شکن، استفاده از سنگ شکن ضربه ای در صورت تمایل به تولید تکه های یکنواخت تر (مانند مکعب)، توصیه می شود.

سنگ شکن غلتکی

سنگ شکن غلتکی، یکی از ابزارهای مورد استفاده در خطوط دانه‌بندی سنگ‌هاست. این سنگ شکن به منظور خردایش سنگ های معدنی متنوع نرم تا سخت استفاده می‌شود. در این دستگاه، از غلتکهای منگنزدار ضد سایش استفاده می‌شود که با حرکت دورانی مخالف، سنگهای ورودی را به فضای بین دو غلتک هدایت می‌کند و فشار ناشی از غلتکها منجر به فروپاشی سنگهای ورودی می‌گردد.

حداقل فاصله بین دو غلتک تعیین‌کننده سایز سنگهای خروجی خواهد بود که با کمک پیچ‌های تنظیم تعبیه شده روی دستگاه قابل تنظیم است. همچنین، به منظور محافظت از سنگ شکن در مقابل قطعات آهن موجود در بار ورودی، یکی از غلتکها به کمک فنر به شاسی متصل شده است تا اجازه حرکت عرضی و عبور قطعات آهنی از بین غلتکها وجود داشته باشد.

با استفاده از سنگ شکن غلتکی، سنگ‌های معدنی قابل استفاده در خطوط دانه‌بندی به صورت خرده شده و مناسب برای مصارف مختلف تولید می‌شوند.

برای محافظت از این سنگ شکن‌ها باید نکات زیر را رعایت کنید:

سنگ شکن را تمیز و روغن کاری کنید تا کارکرد آن بهینه باشد.

سنگ شکن را در معرض ضربه یا تکان شدید قرار ندهید.

سنگ شکن را بیش از حد بارگذاری نکنید.

از قرار دادن اجسام خارجی مانند فلزات غیر قابل جابجایی یا پلاستیک در سنگ شکن خودداری کنید.

اگر سنگ شکن خراب شد، آن را توسط یک تکنسین واجد شرایط تعمیر کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی مهمترین سنگ شکن‌ها پرداخته و نکات مهمی در مورد نگهداری و تعمیر آنها را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در فرآیند تولید و فرآوری مواد معدنی، انتخاب و استفاده از سنگ شکن مناسب امری بسیار حیاتی است تا عملیات بهینه‌ای داشته باشیم و از هدررفت منابع و توقف‌های غیرمنتظره جلوگیری کنیم.