سنگ فیروزه اصل چه مشخصاتی دارد؟

تعدادی سنگ فیروزه درشت

فیروزه یک ماده معدنی سبز روشن تا آبی تیره است که معمولاً در معادن مختلف سراسر دنیا یافت می‌شود. هزاران سال است که از این سنگ به عنوان یک سنگ زینتی برای ساخت جواهرات، ظروف و سایر اقلام استفاده شده و محبوبیت زیادی در فرهنگ‌های مختلف دارد.

تاریخچه فیروزه

فیروزه هزاران سال است که توسط انسان استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است. قدیمی ترین وسیله ساخته شده توسط سنگ فیروزه یک النگو حکاکی شده است که مربوط به حدود 6000 سال قبل از میلاد است. باستان شناسان مهره‌های فیروزه را در بقایای بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، از جمله فرهنگ‌های باستانی بومیان آمریکای جنوب غربی، ایرانیان و مصریان باستان یافته‌اند.

 در فرهنگ بومیان آمریکایی، فیروزه به دلیل رنگ آبی و ارتباط با آسمان، آب و زمین برای هزاران سال ارزشمند بوده است. به عقیده بومیان امریکایی این سنگ “سنگ بهشت” از طرف خالق است که مردم را به بهشت متصل می‌کند. در قرن نوزدهم، اروپایی‌ها معتقد بودند که این سنگ قیمتی از ترکیه آمده است زیرا محل تجارت آن از مسیر ترکیه بود اما در واقع سنگ فیروزه از ایران به اروپا فرستاده می‌شد و از همان زمان طرفداران زیادی پیدا کرد و ثروتمندان زیادی اقدام به خرید فیروزه می کردند.

ساختار سنگ فیروزه اصل

در حالی که رنگ فیروزه می‌تواند از آبی روشن تا سبز تیره متفاوت باشد، ترکیب شیمیایی آن تقریباً یکسان است. این سنگ یک فسفات مس هیدراته با ترکیب شیمیایی CuA16(PO4)4(OH)8.4H2O است. فیروزه یک کانی مس ثانویه است که از اکسیداسیون و هیدراته شدن کانی‌های مس در سنگ‌های مجاور به وجود می‌آید. فیروزه در کنار سایر مواد معدنی مس مانند کریزوکولا، مالاکیت و آزوریت یافت می‌شود. به دلیل نحوه تشکیل فیروزه و سطح بالای هیدراتاسیون آن، ساختار متخلخلی دارد که آب را از محیط اطراف خود جذب می‌کند. سنگ فیروزه را می‌توان در مکان های مختلف یافت و دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی است. فرآیند ایجاد فیروزه شامل هوازدگی مواد معدنی در حضور آب است. این فرآیند که به عنوان هوازدگی هیدروترمال شناخته می‌شود، مواد معدنی مانند کربنات‌ها و فیروزه را تشکیل می‌دهد.

انواع سنگ فیروزه

رنگ سبز آبی مشخصه فیروزه است، اگرچه این ماده معدنی می‌تواند سبز، آبی یا سبز مایل به زرد نیز باشد. دلیل رنگ فیروزه‌ای سنگ فیروزه، وجود مس در این ماده معدنی است. یکی دیگر از ویژگی های فیروزه خطوط تیره ظریفی است که در سنگ‌های فیروزه برخی از مناطق قابل مشاهده است. فیروزه شکل ظاهری ماتی داشته و با سختی 5 تا 6 به عنوان یک کانی با سختی متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود. چگالی این ماده معدنی 2.6 تا 2.8 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

فیروزه و مواد معدنی مشابه

رنگ فیروزه طبیعی در بسیاری از مواد معدنی دیگر یافت شده و نمی‌توان از آن به عنوان دلیلی بر اصل بودن فیروزه استفاده کرد. به طور خاص کانی‌های آمازونیت، واریسیت، کریزوکولا، لزولیت، فاوزیت، اسمیتسونیت و لازولیت می‌توانند به راحتی از نظر ظاهری شبیه فیروزه باشند و با فیروزه واقعی اشتباه گرفته شوند. تفاوت بین فیروزه واقعی و فیروزه تقلبی وقتی مشخص می‌شود که خواص شیمیایی و فیزیکی به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. سختی، درخشندگی، تراکم، ترکیب شیمیایی و .. همگی برای شناسایی فیروزه واقعی استفاده می‌شوند.

سنگ فیروزه تقلبی

یکی از تکنیک‌هایی که برای دهه‌ها وجود داشته است، رنگ آمیزی مجدد سایر کانی‌ها است. هولیت و منیزیت از جمله موادی هستند که به عنوان فیروزه تقلبی به بازار عرضه می‌شوند. شکل ظاهری این سنگ‌ها مشابه فیروزه بوده و همچنین ماتریس‌های قهوه‌ای تیره‌ای بر روی آن‌ها وجود دارد که مشابه سنگ‌های فیروزه است. این سردرگمی زمانی بیشتر می‌شود که منیزیت و هولیت به رنگ آبی فیروزه‌ای رنگ شده و در تزئین جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سنگ فیروزه تقلبی عبارتند از:

  • سنگ‌های مشابه فیروزه که با همان رنگ پیدا شده و به عنوان سنگ تزئینی در جواهرات به کار برده می‌شود.
  • فیروزه بازسازی شده نوع دیگری از فیروزه مصنوعی است که تشخیص آن کمی سخت است. در فیروزه بازسازی شده سنگ را پودر کرده و به آن رنگ و اپوکسی اضافه می‌کنند تا سخت شود.
  • سنگ‌های پلاستیکی که مشابه سنگ فیروزه ساخته می‌شود.

برای اطمینان از خرید سنگ فیروزه اصل، خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا خیالتان بابت اصل بودن جواهرات فیروزه راحت باشد. برای خرید سنگ فیروزه اصل و جواهرات تزئین شده با سنگ فیروزه نیشابور، می‌توانید به فروشگاه کارما مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را با بهترین قیمت موجود در بازار سفارش دهید.