معرفی اتصالات و شیلنگ های پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک

اتصالات و شیلنگ های پنوماتیک از جمله مهم‌ترین اجرای تشکیل دهنده یک سیستم پنوماتیک هستند که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. کلمه پنوماتیک به طور کلی به سیستم‌های مبتنی بر گاز و هوا اشاره دارد و شیلنگ پنوماتیک، لوله‌‌ای است که می‌تواند گاز و هوا را تحت فشار بالا منتقل سازد.

انواع شیلنگ‌های پنوماتیک و کاربرد آن‌ها

شیلنگ پنوماتیک بسته به متریالی که از آن ساخته می‌شود، در چند دسته کلی جای می‌گیرد. انواع شیلنگ‌های پنوماتیک شامل شیلنگ پلی اتیلن، پلی آمید ، پلی اورتان و لاستیکی است که نوع پلی اورتان آن محبوبیت بیشتری دارد. از جمله کاربردهای شیلنگ پنوماتیک می‌توان به سیستم های پنوماتیک، رباتیک، ساخت و ساز، کشاورزی، کمپرسور هوا، صنعت خودروسازی و … اشاره کرد.

  • شیلنگ پنوماتیک پلی اورتان: انعطاف پذیرترین شیلنگ پنوماتیک، شیلنگ پلی اورتان است که تحمل زیادی در برابر سایش و ضربات بیرونی از خود نشان می‌دهد. برای مسیرهایی که دارای پیچ و خم زیادی است، انتخابی عالی خواهد بود.
  • شیلنگ پنوماتیک پلی اتیلن: یکی از مقرون به صرفه‌ترین شیلنگ‌های پنوماتیک، شیلنگ پنوماتیک پلی اتیلن است که با صرف هزینه نسبتا پایین، می‌توانید آن را خریداری نمایید. این نوع از شیلنگ‌ها انعطاف پذیری قابل قبولی از خود نشان داده و طول عمر خوبی خواهند داشت.
  • شیلنگ پنوماتیک پلی پروپیلن: اگر وزن شیلنگ پنوماتیک اهمیت زیادی برای شما دارد، باید از شیلنگ پنوماتیک پلی پروپیلن استفاده نمایید. این شیلنگ در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته و در برابر حرارت هم دچار تغییر حالت یا خرابی نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید که این شیلنگ نسبت به دو نوع بالا انعطاف پذیری کمتری از خود نشان می‌دهد.
  • شیلنگ پنوماتیک پلی آمید: در سیستم‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر دارند، از شیلنگ پنوماتیک پلی آمید بهره می‌برند. این شیلنگ در کنار مقاومت بالا در برابر شرایط بیرونی، وزن سبکی هم دارد.
  • شیلنگ پنوماتیک پی‌وی‌سی: این دسته از شیلنگ‌های پنوماتیک هم مقاومت خوبی در برابر فشار و حرارت از خود نشان داده و با قیمتی مناسب می‌توانید آن ها را خریداری نمایید.

انواع اتصالات پنوماتیک

برای اینکه اجزای یک سیستم پنوماتیک به یکدیگر متصل شوند، باید از اتصالات استفاده کرد که این اتصالات در کنار اتصال بخش‌های مختلف سیستم، وظیفه کنترل فشار هوا را نیز بر عهده دارند. در برخی از سیستم‌ها نیاز است تغییراتی در فشار هوا جاری در سیستم داده شود و یا جهت حرکت آن تغییر پیدا کند که در این شرایط، اتصالات پنوماتیک به کمک کارفرما خواهد آمد. اتصالات پنوماتیک دارای مدل‌های متنوعی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • اتصالات L: یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات، زانویی یا اتصالات L شکل بوده که زاویه در نظر گرفته شده برای ساخت آن، 90 درجه است. معمولا برای نصب اتصالات L نیاز به فضای زیادی نخواهید داشت و از سمت دیگر قرار دادن آن‌ها در سیستم، پیچیدگی خاصی ندارد.
  • اتصالات Y: برای قطع و وصل کردن فشار یا خلا موجود در سیستم پنوماتیک، صنعت خودرو، خطوط هوایی صنعتی، رباتیک و … از اتصالات Y استفاده می‌کنند.
  • اتصالات T: به منظور اتصال سه قطعه مختلف در یک سیستم، از اتصال T کمک می‌گیرند که برای نصب آن‌ نیاز به هیچ گونه ابزار خاصی نیست. با توجه به اینکه نشتی اتصال T بسیار کم است، از آن برای سیستم‌های خلا یا فشار بالا استفاده می‌کنند.
  • اتصالات مستقیم: همانطور که از نام اتصالات مستقیم پیداست، یک سمت آن مستقیما به شیلنگ پنوماتیک و سر دیگر به قطعات سیستم متصل می‌شود. اتصالات مستقیم وظیفه برقراری ارتباط مستقیم بین شیلنگ و قطعات سیستم را بر عهده داشته و  برای محکم شدن آن‌ها، از پیچ و مهره بهره می‌برند. ‌

چنانچه برای انتخاب سیستم پنوماتیک و خرید اتصالات و شیلنگ های پنوماتیک نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید درخواست خود را با متخصصین با تجربه ما در تهرانی مارکت مطرح کنید. تمامی کالاهای فروشگاه تهرانی مارکت از معتبرترین برندهای داخلی و خارجی بوده و با کیفیت عالی خدمت شما ارائه می‌گردد.