شیلنگ هیدرولیک لوله های انعطاف پذیری هستند که سیالات تحت فشار را به اجزای مختلف سیستم های هیدرولیک خودرو هدایت می کنند. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشار شدید و نوسانات دما مقاومت بالایی دارند. شیلنگ های هیدرولیک معمولا از چندین لایه از موادباکیفیت ساخته شده اند که داخلی ترین لایه با عنوان لوله شناخته می شود و وظیفه آن نگهداری مایع و جلوگیری از نشت آن به سایر قطعات خودرو می باشد. لایه بعدی لایه ای مستحکم است که از الیاف مصنوعی یا سیم فولادی بافته شده ساخته شده ودرواقع قدرت و استحکام شیلنگ را افزایش می دهد. و در نهایت لایه بیرونی از شیلنگ هیدرولیک در مقابل آسیب های بیرونی مثل سایش یا مواد شیمیایی محافظت می کند.
شیلنگ های هیدرولیک مقاوم چه اهمیتی برای خودرو دارند؟
شیلنگ های هیدرولیک مقاوم در حفظ عملکرد و ایمنی خودرو بسیار مهم هستند. این شیلنگ ها مسئول این هستند که مایعات هیدرولیک مانند روغن ترمز یا روغن فرمان را به اجزای مختلف خودرو مانند ترمز کلاچ یا سیستم فرمان انتقال دهند. هر گونه خرابی در شیلنگ های هیدرولیک باعث می شود که فشار هیدرولیک کم شود و در نتیجه عملکرد خودرو کاهش می یابد و از نظر ایمنی خطراتی برای خودرو ایجاد می کند.
شیلنگ های هیدرولیکی که عملکرد مناسبی دارند می توانند نتایج مختلفی از جمله عملکرد مناسب ترمز ماشین فرمان مناسب خودرو و تعویض دنده مناسب را در پی داشته باشند. در صورتی که شیلنگ کیفیت مناسبی نداشته باشد یا به درستی از آن نگهداری نشود می تواند پیامدهای نامناسبی از جمله نشت ترکیدگی یا جداشدن شیلنگ را به دنبال داشته باشد. این مشکلات می توانند خودرو را به طور کامل تخریب کنند و دردسرهایی را برای راننده خودرو مسافرین و عابران پیاده بر جای بگذارند.
انواع شیلنگ های هیدرولیک در خوردو
شیلنگ ترمز: شیلنگ ترمز یک جز حیاتی درون خودرو به شمار می رود. این قطعه مایع ترمز تحت فشار را از سیلندر اصلی به کالیپر ترمز یا سیلندر چرخ منتقل می کنند. شیلنگ ترمز معمولا از لاستیک یا ترکیبات مصنوعی ساخته می شود و با قیطان های فولادی مستحکم می شوند تا بتوانند فشارهای بالای ترمز را تاب آورند.
شیلنگ های فرمان برق: شیلنگ های فرمان برق وظیفه این را دارند تا مایع فرمان را از پمپ به چرخ دنده فرمان انتقال دهند. شیلنگ های فرمان وظیفه کنترل جریان سیال پرفشار و حرکت ثابت را به عهده دارند تا تضمین شود که فرمان در زمان مناسب قابلیت کنترل درست را دارد. این قطعه نیز همانند شیلنگ ترمز از لاستیک مصنوعی ساخته می شود که با فولاد ساخته شده و مستحکم شده اند.
شیلنگ کلاچ: شیلنگ کلاچ که به عنوان خطوط کلاچ هیدرولیک هم شناخته می شود در سیستم های انتقال دستی نقش مهمی دارند. این قطعه فشار هیدرولیک را از سیلندر اصلی به سیلندر کلاچ منتقل می کند. این شیلنگ توانایی این را دارد که حرکات مکرر و شرایط فشار بالا را تحمل کند و معمولا از لاستیک تقویت شده یا تفلون ساخته می شود.
شیلنگ تعلیق هیدرولیک: بعضی از خودروها دارای سیستم تعلیق هیدرولیک هستند که معمولا با عنوان تعلیق فعال شناخته می شوند. این سیستم ها از شیلنگ های هیدرولیک برای انتقال مایع هیدرولیک به پایه های تعلیق یا محرک استفاده می کنند. شیلنگ هایی که در سیستم های تعلیق هیدرولیک استفاده می شوند به صورتی طراحی شده اند که بتوانند فشار بالا را تحمل کنند و عملکرد قابل قبولی را برای سیستم های تعلیق ارائه دهند.
More Stories
مشکلات و چالشهای سیستم های هیدرولیک
شیلنگ انتقال مواد غذایی چیست؟
چه مواردی به ترکیدن پنوماتیک ماشین منجر میشود؟