آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چطور یک کتاب عالی میتواند در بازار گرم شده و دست خوانندگان بیافتد؟ ممکن است یک نویسنده خودش اثر فوقالعادهای داشته باشد، اما بدون یک استراتژی بازاریابی مناسب، کمتر کسی از وجودش باخبر خواهد شد. در این مقاله، ما به بررسی “رازهای بازاریابی و فروش کتاب” میپردازیم. از ایدههای جذاب برای برندینگ شخصی و تبلیغات جالب، تا استراتژیهای موثر برای افزایش فروش، همهی چیزهایی که باید بدانید را به شما خواهیم گفت. بنابراین، آمادهاید که با ما همراه شوید و دنیای پرجنب و جوش کتابها را کاوش کنیم؟
تحقیق و آمادهسازی
بخش اول و مهمی که باید پیش از شروع هر ماجراجویی کتابنویسی در نظر گرفته شود، تحقیق و آمادهسازی است. این مرحله مثل آمادهسازی قبل از یک سفر مهم است، مخصوصاً اگر قرار باشد به دنبال رازهای بازاریابی و فروش کتاب بگردیم. تحقیق یعنی گشت و گذار در جنگل پر از اطلاعات کتابها و خوانندگان. باید بررسی کنید که کتابتان چه نوع خوانندگانی را به خود جذب میکند. آیا برای عاشقان علم و تخیل، رماننویسی یا کتابهای آموزشی؟ این موضوع باید بیشتر از یک گمانگاری دستهجمعی باشد.
بعد از آن، به جستجوی رقبا بپردازید. آنها چه کارهایی میکنند که موفقیتشان را تضمین میکند؟ این قسمت شاید به چشمان خیلیها تافته نشود، اما یادتان باشد: در دنیای کتاب، یک مبارزه وحشتناک وجود دارد. در نهایت، نیاز دارید تا بازار مورد نظرتان را کنترل کنید. یکی از راههای مهم برای این کار استفاده از پژوهشهای بازار است. این تحقیقات میتوانند شامل یافتن ترندهای روز، پیشبینی روند فروش، و بررسی رفتار خریداران باشند.
برندینگ و بازاریابی
بیایید در این بخش، به حرفهای جدی بپیوندیم و در مورد برندینگ و بازاریابی کتابها صحبت کنیم. اولین قدم، برندینگ، همونطور که گفته میشود، شبیه به ایجاد یک شخصیت برای کتاب شماست. مثل اینکه شما اینجا با یک نامزد جدید آشنا شدهاید، و حالا باید به او کمک کنید تا محبوبترین شخصیت جشنواره بشود! اولین چیزی که باید بپرسید، این است: کتابتان چه پیامی را به خوانندگان منتقل میکند؟ آیا یک داستان هیجانانگیز است که مردم را به خواندن دعوت میکند، یا یک کتاب موفقیت و رازهای زندگی که افراد را به خواندن ترغیب میکند؟ بعد از آن، وقتش است که برای بازاریابی کاری بکنیم! از طریق شبکههای اجتماعی خوانندگان هم پتانسیل خود را جذب کنید. این مثل این است که یک مهمانی عمده را برگزار کنید و همه را دعوت کنید! توییتر، اینستاگرام، و فیسبوک: هر جایی که خوانندگان شما هستند، شما هم باید باشید.
حتی میتوانید به دنبال تبلیغات خلاقانه بگردید. بگذارید کتابتان یک دستاورد برتر را با شعاری جذاب به اعلان برساند، مثل: “کتابی که هر کسی درباره آن حرف میزند!” یا “نویسندهای که دنیای کتاب را دگرگون کرد!” پس این بخش که تمام شد، زمانی برای شما است که با هیجان و انرژی بیشتری به کارتان ادامه دهید. برندینگ و بازاریابی کتاب، مثل داستان یک سوپر قهرمان است: باید جذاب، مفهومی و بینظیر باشد!
ترویج و تبلیغات
حالا که کتاب شما آماده است و برندینگش روشن، حتما میخواهید به همه عالم و آدم بگویید که “این کتاب من است!” و اینجا جایی است که ترویج و تبلیغات به کمک شما میآیند. این قسمت مثل این است که یک اعلان بزرگ برای جشنوارهای برگزار کنید و همه را به آن دعوت کنید. آمادهاید؟ بیایید شروع کنیم! اولین قدم، تبلیغات آنلاین است. اینجاست که شما میتوانید از تبلیغات گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و سایر پلتفرمهای دیجیتال استفاده کنید تا کتابتان را به مخاطبان مناسبی نشان دهید. یادتان باشد، تصاویر جذاب و شعارهای جالب میتوانند به شما کمک کنند که در هر رقابتی که هستید، برنده شوید.
بعد از آن، به دنبال تبلیغات محلی بروید. شاید یک نمایشگاه کتاب در شهرتان دارید یا حتی میتوانید در یک گفتگوی نویسندگان شرکت کنید. هر جا که باشید، باید کتابتان به چشم بیاید و خوانندگان جدیدی را به خود جذب کنید. در نهایت، یکی از بهترین راهها برای ترویج کتاب، نظرات و بازخوردهای خوب خوانندگان است. از آنها بخواهید که در شبکههای اجتماعی، بلاگها و سایتهای مختلف نظرشان را بگذارند.
فروش و توزیع
حالا که کتاب شما آماده است و همه به آن دقت کردهاند، وقتش است که به فروش و توزیع بپردازیم. این قسمت مثل این است که یک مسابقهی بزرگ اسباببازی را برگزار کنید و باید مطمئن شوید که کتاب شما همهجا به موقع رسیده و به دست همه خوانندگان علاقهمند است. ابتدا، باید به دنبال کانالهای توزیع مناسب بگردید. اگر این کتاب یک انتشارات دارد، باید مطمئن شوید که در فروشگاههای معتبر آن قرار میگیرد. اگر خودتان ناشر هستید، ممکن است بخواهید که با آمازون و دیگر فروشگاههای آنلاین همکاری کنید تا کتابتان به گوشههای دنیا برسد.
بعد از آن، به دنبال استراتژیهای افزایش فروش بروید. میتوانید تخفیفهای ویژه بگذارید، مسابقات آنلاین برگزار کنید یا حتی با برگزاری امضاء نویسندهتان در کتابفروشیها، خوانندگان را به خود جذب کنید. همهچیز در اینجا باید جذاب و رقابتی باشد، مثل یک مسابقهی سراسری برای پیدا کردن نویسندهی بعدی بزرگ! و در نهایت، به دنبال ایجاد ارتباط مستقیم با خریداران بروید. این مثل این است که یک گروه تلگرامی برای طرفداران شما ایجاد کنید یا در شبکههای اجتماعی با آنها در ارتباط باشید. این به شما کمک میکند که با خوانندگان خود در تماس باشید و به ترغیب آنها برای خرید کتابتان بپردازید.
جمعبندی
در این مقاله، با دستکم چهار راز جادویی برای بازاریابی و فروش کتاب آشنا شدیم. اولین قدم، تحقیق و آمادهسازی بود که شبیه به آمادهشدن برای یک مسافرت با قطار سریعالسیر بود. اطمینان حاصل کردن از اینکه همه چیز برای سفر خوبی آماده است! سپس به برندینگ پرداختیم، که مثل ایجاد یک شخصیت جذاب برای کتاب است. باید مطمئن شوید که کتابتان جذابیت و شخصیت لازم را دارد تا بتواند مخاطبان را به خود جذب کند.
در بخش ترویج و تبلیغات، همه چیز را جدی گرفتیم اما به لبخند زدن هم علاقهمندیم! از تبلیغات آنلاین گرفته تا حضور در رویدادهای مختلف، همهچیز باید جذاب و دوستداشتنی باشد. و در آخر، به فروش و توزیع پرداختیم که شبیه به افتتاح یک مغازه جدید است. باید اطمینان حاصل کنید که کتاب شما به بهترین شکل به دست خوانندگان میرسد و آنها را به خود جذب میکند.
پس اینجاست، با تمامی نکات جذاب و دوستداشتنی برای بازاریابی و فروش کتاب! آمادهاید که این راهنمای کوچک را به عمل بیاورید و کتابتان را به دنیایی از خوانندگان علاقهمند معرفی کنید؟ همین الان شروع کنید و به اشتراک بگذارید که کتابتان چطور میتواند زندگی خوانندگان را دگرگون کند!
منبع:
More Stories
شیلنگ سیلیکونی، یک شیلنگ همه کاره و مقاوم
مزایای استفاده از لولههای مسی و کاربردهای آن
شیلنگ ها در علم پزشکی چه کاربردهایی دارند؟