چه ویتامین هایی برای کودکان ضروری است؟

مکمل های مخصوص کودکان

آیا می‌دانید مهم ترین ویتامین‌ها برای کودکان چیست و برای چه زمانی باید آن‌ها را مصرف کنند؟ وقتی پدر و مادر می‌شوید، ناگهان ده‌ها مسئولیت جدید بر دوش شما گذاشته می‌شود و تمام امور نگهداری از کودکان بر عهده شما خواهد بود. باید بدانید که از کدام غذاها اجتناب کنید، چگونه پوشک را عوض کنید، چگونه از دل درد کودک خود جلوگیری کنید و هزاران مسئولیت دیگری که پدرمادرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یادگیری همه آن‌ها می‌تواند طاقت فرسا باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی ویتامین‌های ضروری برای بدن کودکان بپردازیم تا حتما از آن‌ها در رژیم غذایی‌شان استفاده کنید.

همه ما می‌دانیم که تغذیه یکی از مهم ترین جنبه های رشد انسان در تمامی لحظات زندگی است و برای کودکان اهمیت بیشتری دارد زیرا رشد بدن و قد کشیدن‌شان در گرو استفاده منظم از مواد معدنی و مولتی ویتامین هاست. علاوه بر تاثیری که ویتامین‌ها بر رشد بدن دارند، از بروز بیماری‌های دیگر جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای کودکان آشنا شوید.

1. ویتامین A

ویتامین A یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد بدن کودکان است و باید حتما در برنامه غذایی کودک، این ویتامین را در نظر بگیرید. فرزند شما در طول 20 سال اول زندگی خود، چندین جهش رشد را تجربه خواهد کرد و در این مدت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های آن‌ها برای رشد و ترمیم خود به کمک ویتامین A نیاز دارند. ویتامین A به صورت طبیعی در سبزیجات و همچنین شیر، تخم مرغ و پنیر وجود دارد.

2. ویتامین B

یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری، ویتامین B است که هشت مدل مختلف از آن وجود دارند و انتخاب بین انواع آن، ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده بنظر رسد. کودکان و جوانان باید روی B2، B3، B6 و B12 تمرکز کنند زیرا این چهار نوع تاثیر بیشتری در روند رشد بدن شان دارند. این ویتامین‌ها وظایف مختلفی داشته و به متابولیسم، گردش خون، سطح انرژی و سیستم عصبی کمک می‌کنند. به طور کلی ویتامین B در تخم مرغ، مرغ، شیر، آجیل، لوبیا، ماهی و پنیر وجود دارد اما برای هر نوع آن ممکن است مصرف یک ماده غذایی خاص به شما پیشنهاد شود.

3. آهن

یکی دیگر از عناصر ضروری برای بدن همه افراد، آهن است که بانوان نیاز بیشتری به آن پیدا می‌کنند. آهن وظیفه انتقال اکسیژن گلبول های قرمز خون به سراسر بدن را بر عهده دارن و کمبود آن در بدن، به کم خونی و علائم خاص آن ختم می‌شود. آهن به صورت طبیعی در گوشت قرمز، اسفناج، چغندر، گوشت و …. وجود دارد.

4. کلسیم

کلسیم و ویتامین D دو ماده معدنی هستند که معمولاً کودکان فاقد آن بوده و متاسفانه همین کمبود باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود. کلسیم به رشد استخوان‌های سالم کمک کرده و برای تمامی کودکان یک ماده ضروری است. می‌توانید کلسیم را به صورت طبیعی در محصولات لبنی یا برخی از آبمیوه‌ها پیدا کنید.

5. ویتامین D

ویتامین D با کلسیم همراه است؛ این دو با هم کار می‌کنند تا به رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها کمک کنند و بدون ویتامین D، بدن در جذب کلسیم مشکل پیدا خواهد کرد. بهترین منبع این ویتامین، نور خورشید است.البته در نظر داشته باشید دزهای بالای این ویتامین می‌تواند سمی باشد پس در صورت استفاده از مکمل، حتما طبق دستور پزشک پیش روید.

6. اسیدهای چرب امگا 3

و در انتها اسیدهای چرب جز مهم‌ترین ویتامین‌های کودکان هستند. این اسیدها در روغن ماهی و دانه‌های طبیعی یافت می شوند. وظیفه اسیدهای چرب حفظ سلامت قلب و عروق بوده و به کودکان کمک می‌کند ذهنی قوی‌تر داشته باشند. اگر کودک شما دو بار در هفته ماهی نمی‌خورد، ممکن است دچار کمبود این اسیدها شده و لازم باشد از مکمل‌های جانبی استفاده نماید.

بهتر است مکمل های مورد نیاز را از داروخانه های معتبر و داروخانه های آنلاین دارای مجوز رسمی خریداری نمایید.

منبع : http://www.southsummitpediatrics.com/blog/2018/7/11/whatare-the-most-important-vitamins-for-children