فیروزه سبز بهتر است یا آبی؟

فیروزه سبز بهتر است یا آبی

سنگ فیروزه از جمله خاص‌ترین سنگ‌های تزئینی است که به دلیل رنگ منحصربفرد خود مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این سنگ نخستین بار حدودا 6000 سال پیش از میلاد استخراج و مورد استفاده اشرافیان مصر باستان قرار گرفت. پس از آن سنگ فیروزه جایگاه ویژه‌ای بین مردم چین، بومیان آمریکایی و ایران پیدا کرد و بعد از مدتی محبوبیت آن به اروپا رسید. سنگ‌های فیروزه ایرانی به واسطه بازرگانان ترکیه وارد خاک اروپا می‌شدند و در ابتدا سنگ فیروزه ایرانی به عنوان سنگ ترکی شناخته می‌شد اما با گسترش محبوبیت فیروزه، سنگ فیروزه ایرانی طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد.

امروزه بهترین سنگ فیروزه دنیا از معادن نیشابور استخراج می‌شود و سنگ فیروزه ایرانی هنوز جایگاه خاص خود را حفظ کرده است. سنگ فیروزه در مناطق دیگر دنیا مانند آمریکا و تبت هم استخراج می‌شود اما کیفیت سنگ‌های فیروزه نیشابوری و رنگ بندی آن بسیار خاص‌تر از فیروزه معادن دیگر است.

رنگ سنگ فیروزه

سنگ فیروزه ماده معدنی با فرمول CuAl6(PO4)(OH)8 4-5H2O نماینده کلاس معدنی کانی‌های فسفات است که با رنگ سبزـ آبی خود شناخته می‌شود. دلیل رنگ آبی سنگ فیروزه، وجود مس در ترکیبات تشکیل دهنده آن است. عنصر دیگری که در ترکیب فیروزه وجود دارد، آهن است. هر چه آهن موجود در سنگ فیروزه بیشتر باشد، سبزی بیشتری دارد و هر چه مس بیشتری در آن دخیل باشد، رنگ سنگ فیروزه به سمت آبی پیش می‌رود. سنگ‌های فیروزه‌ آبی رنگ دارای محبوبیت بیشتری نسبت به سنگ‌های فیروز دیگر بوده و به دلیل محبوبیت بالای این رنگ، نام رنگ فیروزه‌ای را معرفی کردند.

انواع سنگ فیروزه عبارتند از:

  • سنگ فیروزه عجمی: تعدادی از سنگ‌های فیروزه به صورت یکدست آبی بوده و هیچ ناخالصی بر روی آن‌ها وجود ندارد. این نوع سنگ فیروزه برای تزئین جواهرات استفاده شده و محبوبیت زیادی بین کشورهای آسیایی دارند. رنگ خاص فیروزه در نوع عجمی توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند و معمولا در تزئین انگشتر فیروزه کاربرد زیادی دارد.
  • سنگ فیروزه شجری: در کنار سنگ‌های عجمی، دسته دیگری از سنگ‌های فیروزه وجود دارند که بر روی آن‌ها رگه‌های تیره یا طلایی رنگی وجود دارد. این رگه‌ها باعث جذابیت خاص سنگ فیروزه شده و جلوه خاصی به جواهرات فیروزه هدیه می‌دهد. سنگ فیروزه شجری قیمت مناسب‌تری نسبت به سنگ‌های عجمی داشته و ترکیبات آن جذابیت خاصی را به نمایش می‌ذارند.
انواع سنگ فیروزه

سنگ فیروزه با سختی 5 تا 6 به عنوان یک کانی با سختی متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود. این درجه سختی نشان می‌دهد که در صورت استفاده از جواهرات فیروزه باید مراقبت از آن را جدی بگیرید. چنانچه سنگ فیروزه در معرض مواد شیمیایی یا نور مستقیم خورشید قرار گیرد، به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و به اصطلاح سنگ فیروزه می‌میرد.

فیروزه سبز بهتر است یا آبی

مرغوب‌ترین نوع سنگ فیروزه، فیروزه آبی رنگ است که نسبت به سایر فیروزه‌ها سختی بیشتری داشته و هیچ ناخالصی در ترکیب آن وجود ندارد. هر چه رنگ سنگ فیروزه بیشتر به سمت رنگ سبز مایل شود، سختی آن کاهش پیدا کرده و کیفیت پایین‌تری دارد. سنگ فیروزه سبز مایل به زرد بی کیفیت‌ترین نوع فیروزه و مرغوب‌ترین نوع آن، سنگ فیروزه آبی یکدست است.

 خرید سنگ فیروزه مرغوب

با توجه به محبوبیت بالای سنگ فیروزه، نوع تقلبی آن هم وارد بازار شده است که گاهی اوقات تشخیص سنگ فیروزه اصل از سنگ فیروزه تقلبی را دشوار می‌سازند. راه‌های مختلفی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از نوع تقلبی آن وجود دارد اما برای اطمینان بیشتر از مرغوب بودن فیروزه، بهتر است از همان ابتدا خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. فروشگاه‌های معتبر سنگ فیروزه، سنگ‌های شناسنامه دار را به فروش رسانده که در آن معدن استخراج سنگ درج شده است. یکی از این فروشگاه‌ها، فروشگاه فیروزه کارما است که انواع سنگ فیروزه را با بهترین قیمت خدمت شما ارائه خواهد داد.