همه چیز در مورد مکمل کراتین

در حال استفاده از مکمل کراتین

ورزشکاران و بدنسازان از مکمل هایی مانند مکمل کراتین، گلوتامین، اسیدهای آمینه، انواع پروتئین وی و غیره استفاده می کنند. برای عضله سازی و تامین انرژی مورد نیاز بدنشان. استفاده از این مکمل ها به ورزشکارانی که به طور مداوم و سخت تمرین می کنند کمک زیادی می کند و سطح انرژی را در بدن افزایش می دهد. اگر در طول تمرینات ورزشی خود به دنبال یک مکمل کاربردی هستید، احتمالاً با نام کراتین مواجه خواهید شد. در این مقاله به مکمل کراتین و نحوه استفاده صحیح از آن می پردازیم.

معرفی کراتین

کراتین به طور طبیعی در بدن ما تولید می شود و وظیفه تامین انرژی اندام ها را بر عهده دارد. پس از ورود پروتئین به بدن، کراتین توسط کلیه ها و کبد تولید می شود و ماهیچه ها این کراتین را به کراتین فسفات تبدیل می کنند. سپس بدن از کراتین فسفات برای تامین انرژی عضلات و ورزش شدید استفاده می کند. این ماده ارزشمند علاوه بر کراتین که توسط بدن تولید می شود در غذاهایی مانند گوشت قرمز و ماهی نیز یافت می شود و به سلول های عضلانی بدن کمک می کند تا وضعیت خود را حفظ کرده و انرژی کافی به دست آورند.
به جای خوردن غذاهای مختلف برای تامین کراتین مورد نیاز بدن، می توان از مکمل های کراتین با یک رژیم غذایی منظم استفاده کرد. مکمل های کراتین به سه صورت قرص، پودری و مایع تولید می شوند و باید روزانه مقدار مشخصی مصرف شود. این مقدار به سن ورزشکار و سختی تمرین بستگی دارد.

 مکمل کراتین

فواید استفاده از کراتین

دوز مناسب کراتین هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند و در صورت ادامه مصرف مکمل زیر نظر مربی یا پزشک اثرات مثبتی بر جای می گذارد. 95 درصد کراتین بدن بین ماهیچه ها و 5 درصد در مغز قرار دارد. وجود کراتین به عملکرد مغز کمک می کند و از خستگی جلوگیری می کند.

از مزایای اصلی استفاده از کراتین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین انرژی مورد نیاز عضلات بدن
  • برای کمک به ریکاوری بدن در طول فعالیت بدنی
  • تقویت عضلات
  • کاهش قند خون
  • بهبود علائم بیماری پارکینسون
  • اثرات خستگی را کاهش دهید
  • افزایش عملکرد مغز
  • به عضله سازی کمک می کند
  • روش و دوز صحیح مکمل کراتین


تعیین دوز و زمان مصرف برای همه غیرممکن است، اما طبق تحقیقات، بهترین زمان استفاده از مکمل های کراتین قبل و بعد از ورزش است. برای حذف کراتین قبل از تمرین توصیه می شود مقدار پروتئین و کربوهیدرات هایی مانند آب را ترکیب کرده و یک ساعت و نیم قبل از تمرین میل کنید. پس از اتمام تمرین، دوباره از همان ترکیب استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
برخی افراد مصرف آن را قبل و بعد از تمرین زیاد می دانند و مصرف مکمل را به یک بار محدود می کنند. در این روش مکمل کراتین بعد از تمرین و در دوزهای 5 گرمی مصرف می شود. برخی از مربیان توصیه می کنند در صورت نیاز 5 گرم کراتین مصرف کنید. این روش زیاد توصیه نمی شود و حالت اول نسبت به روش های دیگر مناسب تر است.

همه چیز در مورد مکمل کراتین

تاثیر مکمل های کراتین بر بدن

افرادی که از مکمل‌های کراتین استفاده می‌کنند، فواید آن را بعد از استفاده خواهند دید.
• رشد عضلانی: فرقی نمی کند شما یک فرد مسن باشید که از مکمل های کراتین استفاده می کند یا جوانی که تازه شروع به ورزش کرده اید. با این حال، مکمل باعث رشد عضلات و افزایش توده عضلانی می شود.
• افزایش قدرت بدن: انجام ورزش های سنگین نیاز به انرژی زیادی دارد و اگر ورزشکاران تغذیه مناسبی نداشته باشند در انجام این تمرینات دچار مشکل می شوند. در این صورت برای تامین انرژی عضلات و افزایش قدرت بدنی از مکمل های کراتین کمک می گیرند تا بتوانند بدون ایجاد ضعف به تمرینات خود ادامه دهند. استفاده از مکمل کراتین بعد از تمرین علاوه بر تامین انرژی از دست رفته باعث افزایش حجم عضلات نیز می شود. طبق تحقیقات انجام شده در صورت استفاده از مکمل کراتین، انرژی بدن تا 40 درصد افزایش می یابد.
• بهبود عملکرد مغز: همانطور که در بالا ذکر شد، کراتین به روش های مختلفی به مغز کمک می کند. وجود کرین در مغز ما می تواند باعث بهبود بیماری آلزایمر، کاهش علائم صرع، کاهش علائم بیماری پارکینسون و موارد دیگر شود.
• کاهش قند خون: یکی از مزایایی که در مصرف مکمل کراتین به آن اشاره می شود، کاهش قند خون است. مکمل های کراتین با قند خون بالا مبارزه می کنند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.
• درمان بیماری های عصبی: مطالعاتی در مورد تاثیر مکمل کراتین در درمان بیماری های عصبی انجام شده است که نتایج مثبتی به همراه داشته است. بر اساس این مطالعه، در طول دوره استفاده از کراتین، خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش داده و علائم آنها را کاهش می دهد.
• مکمل فیبر برای گیاهخواران: افرادی که تمایلی به خوردن گوشت ندارند می توانند بدن و ماهیچه ها را با این مکمل کراتین تامین کنند.


استفاده از مکمل کراتین برای بدن مفید بوده و خوردن 5 گرم آن در طول روز مشکلی ایجاد نمی کند. کراتین را با توجه به کارایی بالا و عوارض کم می توان یکی از بهترین مکمل های موجود در بازار دانست که نتایج مثبتی برای همه افراد به خصوص ورزشکاران به همراه دارد. عوارض جانبی مواد مورد استفاده تنها زمانی آشکار می شود که بیش از حد از آنها استفاده کنید. برای حصول نتیجه مطلوب، حتماً قبل از شروع دوره با متخصص یا پزشک در مورد دوز اضافی مشورت کنید. مربیان با توجه به تجربه چندین ساله خود برنامه خاصی برای استفاده از کراتین در اختیار شما قرار می دهند تا عارضه خاصی از خود به جای نگذارد. شما می توانید همین حالا با مراجعه به داروخانه آنلاین داروبیار مکمل کراتین را با بهترین قیمت و گارانتی اصلی سفارش دهید.