سنگ شکن مخروطی چیست و چگونه کار می کند؟

سنگ شکن مخروطی

جهت استفاده از سنگ‌های معدنی در صنایع مختلف لازم است سنگ‌های استخراج شده توسط تجهیزات مختلفی تغییر اندازه پیدا کرده و ناخالصی‌های آن‌ها هم جدا شود. از جمله این تجهیزات می‌توان به سنگ شکن فکی، سنگ شکن کوبیت، سنگ شکن مخروطی، نوار نقاله، سرند، فیدر و …اشاره کرد که هر کدام نقشی اساسی در این فرایند ایفا می‌کنند. بدون هر کدام از این تجهیزات خط فرآوری سنگ‌های معدنی دچار چالش شده و نمی‌تواند وظیفه خود را به پایان رساند.

سنگ شکن مخروطی چیست؟

هر کدام از سنگ شکن‌ها بسته به ویژگی‌ها و عملکرد در بخش خاصی از خط تولید قرار گرفته و بر اساس همین جای‌گیری در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند. سنگ شکن‌هایی نظیر سنگ شکن فکی در ابتدای خط تولید قرار گرفته و برای خردایش سنگ‌های سخت از آن استفاده می‌کنند. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل کارخانه مستقیما به سمت سنگ شکن فکی برده می‌شوند تا اندازه آن‌ها کوچک شده و قابل استفاده در سنگ شکن‌های دیگر باشند. پس از سنگ شکن فکی، وارد مرحله دوم فرآیند خردسازی سنگ‌ها می‌شویم که در این مرحله سنگ شکن‌هایی مانند سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای، سنگ شکن مخروطی و … نصب می‌شوند. چنانچه نیاز بود اندازه سنگ‌ها بسیار کوچک شود، از ماسه سازها استفاده شده که در مرحله سوم خطوط جای می‌گیرند.

نحوه کار سنگ شکن مخروطی بدین گونه است که با فشار اوردن به سنگ اندازه ذرات را کوچک کرده و به سمت خروجی دستگاه هدایت می‌کند. سنگ‌ها ابتدا توسط ورودی وارد سنگ شکن شده و با روشن شدن دستگاه، بین دو قطعه کانکیو و منتقل قرار می‌‌گیرند. فشار وارد شده از سمت این دو قطعه سنگ‌ها را به اندازه‌ای بسیار کوچک تبدیل کرده و این دو مهم‌ترین اجزای سنگ شکن به شمار می‌روند. قطعه ثابت سنگ شکن مخروطی کانکیو است و منتل قطعه خارج از مرکز بوده که با فشار وارد کردن به سنگ‌های ورودی، سعی در خرد کردن آن‌ها دارد.

این قطعات معمولا از فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته می‌شوند تا مقاومت کافی برای برخورد دائم با سنگ‌ها را داشته باشند. البته لازم به ذکر است که در طولانی مدت احتیاج دارند که قطعات خراب شده تعویض شوند تا دستگاه به کارایی اولیه خود باز گردد. قطعات سنگ شکن مخروطی برای سنگ‌های سخت و نیمه سخت کاربرد داشته و دارای یک سیستم کنترل تنظیمات هیدرولیکی است که با کمک آن می‌توان اندازه مواد و ظرفیت را تعیین کرد. تنظیم اندازه مواد خروجی در این سنگ شکن توسط جک بالا برنده انجام می‌گیرد که کار کارفرما را راحت‌تر کرده و بسته به خروجی کارخانه خود می‌تواند اندازه مورد نظر برای سنگ را تعیین نماید.

مزایای استفاده از سنگ شکن هیدروکن (مخروطی) عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم اندازه سنگ‌های خروجی از دستگاه با کمک جک بالا برنده
  • ظرفیت بالا
  • قدرت و توان بالا برای خردایش انواع سنگ‌ها
  • تعویض راحت قطعات
  • نصب راحت
  • بدنه مستحکم و مقاوم در برابر عوامل بیرونی
  • هزینه تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه
  • عملکرد قوی و ظرفیت بالا
  • وجود یک سیستم ایمنی در سنگ شکن جهت جلوگیری از اسیب رساندن به قطعات آن

انواع سنگ شکن‌های مخروطی

در بخش اشاره کردیم که مهم‌ترین قطعات  سنگ شکن مخروطی ،منتقل و کانکیو هستند که خردایش سنگ‌ها به وسیله آن‌ها انجام می‌گیرد. دسته بندی سنگ شکن‌های مخروطی هم با نوع قطعات بکار رفته در آن صورت می‌گیرد و به طور کلی می‌توان این دستگاه را در 5 مدل پیدا کرد:

  • سنگ شکن مخروطی مدل 36-2 که دارای منتل 2، کانکیو 2، تاپشل 4 است.
  • سنگ شکن مخروطی مدل 36-42 که دارای منتل 4، کانکیو 4، تاپشل 4 است.
  • سنگ شکن مخروطی مدل 36-5 که دارای منتل 4، کانکیو 5.5، تاپشل 5.5 است.
  • سنگ شکن مخروطی مدل 36-6.5 که دارای منتل 4، کانکیو 6.5، تاپشل 6.5 است.
  • سنگ شکن مخروطی مدل 36-8 که دارای منتل 4، کانکیو 8، تاپشل 8 است.

خرید قطعات سنگ شکن مخروطی

دقت داشته باشید که برای به صرفه بودن هزینه کارخانه خود باید دستگاهی انتخاب نمایید که ظرفیت آن متناسب با نیازهای خط تولید شما باشد. ظرفیت بالاتر صرف هزینه غیر لازم است و ظرفیت پایین‌تر باعث کاهش سرعت خط تولید خواهد شد. برای خرید انواع سنگ شکن مخروطی و قطعات یدکی انواع سنگ شکن‌های موجود در خطوط تولید کارخانه خود می‌توانید درخواست خود را کارشناسان فروش ما در … در میان گذارید تا به شما در راستای خرید قطعات با کیفیت و با قیمتی مناسب کمک کنیم.

قطعات هیدروکن

قطعات هیدروکن شامل 4 آلیاژ می باشد:

  1. فولاد کربنی :اولین مورد قطعات فولاد کربنی هیدروکن می باشد، که از دو قطعه سنگین کربنی به نامهای تاتیل و باتمشل ایجاد شده است . دوازده پیچ اصلی تاپشل به باتمشل هیدروکن بسته می شود. کانیکو هم درون تاپشل قرار گرفته است.تاپشل اسپایدر در قسمت فوقانی بسته و قرار می گیرد.
  2. فولاد MO40 هیدروکن : حرکت دورانی لنگ باعث تنگ شدن زاویه بین منتل و کانیکو می شود که شفت اصلی هیدروکن است که از فولاد MO40 ساخته می شود.
  3. فولاد منگنزی هیدروکن : دو قطعه منگنزی هیدروکن یعنی منتل و کانیکو تحت فشار بار ورودی قرار می گیرد.
  4. آلیاژ برنج: بوش لنگ و بوش کنگره ای هیذروکن از آلیاژ برنج ساخته می شود.