معرفی قطعات تسمه نوار نقاله

نوار نقاله

تسمه نوار نقاله از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی است که در انواع کارخانجات تولید مواد بهداشتی، غذایی، داروسازی، خردایس سنگ‌های معدنی به چشم می‌خورد. وظیفه تسمه نقاله جابجایی مواد یا محصولات از یک نقطه به نقطه دیگر کارخانه است که باعث افزیش سرعت تولید خواهد شد. علاوه بر کارخانجات، نوار نقاله در زندگی روزمره ما هم کاربرد زیادی دارد. به طور مثال زمانی که برای خرید به فروشگاه می‌روید محصولات خود را بر روی یک نوار نقاله قرار می‌دهید تا به دست صندوقدار برسد. نوع دیگر نوار نقاله در زندگی روزمره، پله برقی است که به جای محصولات، انسان‌ را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند.

تسمه نوار نقاله با وجود اینکه ساختار ساده‌ای دارد اما فواید زیادی با خود به همراه خواهد داشت. استفاده از نوار نقاله در یک خط تولید باعث کاهش خسارات جانی و مالی خواهد شد زیرا در صورتی که یک قطعه سنگین توسط نیروی انسانی جابجا شود، امکان بروز آسیب و خسارت وجود دارد. اگر همین انتقال با کمک تسمه نوار نقاله صورت گیرد، مانع از اسیب به نیروی انسانی خواهید شد و علاوه بر آن جابجایی با سرعت بهتری هم انجام خواهد گرفت. از آنجایی که جابجایی محصولات با نوار نقاله با سرعت ثابت و مورد نظر کارفرما صورت می‌گیرد، در پایان روز می‌توان تعداد دقیقا محصولات تولید شده را محاسبه کرد. در صورتی که نیروی انسانی وظیفه جابجایی مواد را بر عهده گیرد، نمی‌توان به طور دقیق تعداد تولیدی کارخانه را تخمین زد.

تسمه نوار نقاله

معرفی مهم‌ترین قطعات نوار نقاله

این دستگاه یکی از ساده‌ترین ساختارها را دارد و در عین حال بسیار کاربردی است. چند قطعه اصلی در کنار هم قرار گرفته و نوار نقاله را تشکیل داده‌اند که در هر فضایی قابل استفاده خواهد بود. مدل‌های مختلفی از نوار نقاله تولید شده است که بسته به نیاز خط تولید و فضای نصب، می‌توان بهترین گزینه را برای صنایع مختلف انتخاب کرد اما به طور کلی قطعات نوار نقاله شامل موارد زیر می شود:

  • رولیک: رولیک بدون شک یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در نوار نقاله است که وزن تسمه را تحمل می‌کند. رولیک علاوه بر تحمل وزن، باعث کاهش استهلاک دستگاه شده و می‌تواند در برابر وزن‌های بالا هم مقاومت نشان دهد. البته لازم به ذکر است که هر چند وقت یکبار باید رولیک را تعویض کنید تا نوار نقاله به کارایی اولیه خود دست پیدا کند.
  • گیربکس: موتور نوار نقاله
    توان کافی برای حرکات قطعات را تولید شده و این توان تولید شده توسط گیربکس نوار نقاله به قطعات نوار نقاله منتقل می‌شود. یکی دیگر از وظایف گیربکس کنترل دور موتور است.
  • تسمه: اولین چیزی که با دیدن نوار نقاله توجه هر شخصی را جلب خواهد کرد، تسمه آن است. محصولات بر روی تسمه چیده شده و به مکان‌های دیگر منتقل می‌شوند. با توجه به نوع محصول یا ماده، انواع مختلفی از تسمه تولید شده است که هر کارخانه با در نظر گرفتن نیاز خود، می‌تواند تسمه‌ای متناسب با خواسته خط تولید خود تهیه نماید.
  • کاسه نوار نقاله: اگر نوار نقاله به جای محصولات بزرگ، برای جابجایی مواد پودری یا چای و قهوه مورد استفاده قرار گیرد، کاسه نوار نقاله بر روی آن نصب خواهد شد. این قطعات از متریال‌های مختلفی ساخته شده و پس از مدتی استفاده ممکن است نیاز به تعویض پیدا کنند. می‌توان مواد ریز را در داخل این کاسه‌ها قرار داده و به راحتی به بخش دیگری از خط تولید منتقل کرد.
  • غلطک ثابت و متحرک: در نوار نقاله دو غلطک استفاده می‌شود (غلطک ثابت و متحرک نوار نقاله). یک غلطک در بخش ابتدایی نوار نقاله و دیگری در بخش انتهایی آن قرار می‌گیرند تا به تسمه در حرکت روان کمک کنند. این قطعات مانند هر قطعه دیگری دچار سایش شده و هر چند وقت یکبار باید ان‌ها را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.