سنگ آهن بیشتر در کجا یافت می‌شود؟

سنگ آهن

سنگ آهن یکی از عناصر مهم در سراسر دنیاست که عمدتاً در فولاد سازی استفاده می‌شود و اهمیت آن در اقتصاد جهانی بر هیچ کسی پوشیده نیست. طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر سنگ آهن خام جهان تا سال 2019 حدود 170 میلیارد تن تخمین زده شده است که از آن حدود 81 میلیارد تن آهن بدست می‌آید. در سال 2019 حدود 2.5 میلیارد تن از این فلز از معادن سراسر جهان استخراج شد و استرالیا در صدر لیست تولید کنندگان سنگ آهن قرار گرفت.

از استرالیا و برزیل گرفته تا اوکراین و هند، تنها تعداد کمی از کشورها ادعای داشتن بزرگترین ذخایر سنگ آهن در سراسر جهان را دارند. استرالیای غربی یکی از غنی‌ترین مناطق با ذخایر عظیم ماده معدنی در جهان است. به طور کلی هفت کشور دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن خام در جهان هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. استرالیا – 48 میلیارد تن سنگ آهن

استرالیا دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن در سراسر جهان است و تخمین زده می شود که تا حدود 48 میلیارد تن سنگ آهن ذخیره شده داشته باشد. اکثر منابع سنگ آهن این کشور در ایالت استرالیای غربی، به ویژه در منطقه پیلبارا، و بیشتر آن در استرالیای جنوبی قرار دارد. با توجه به این فراوانی سنگ آهن، استرالیا بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در جهان است و تقریباً تولید آن نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است. سنگ آهن مگنتیت بزرگترین منبع درآمد صادر اتی استرالیا است که ارزش آن در حدود 77 میلیون دلار استرالیا (59 میلیون دلار) در سال 2018/2019 است و بسیاری از این سنگ آهن‌ها برای تغذیه صنعت عظیم فولادسازی چین ارسال می شود. شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله ریوتینتو، بی‌اچ‌پی و فورتسکیو متالز در صنعت سنگ‌آهن استرالیا مشارکت دارند.

2. برزیل – 29 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن

برزیل دارای دومین ذخایر بزرگ سنگ آهن در جهان است که اندازه ذخایر آن حدود 29 میلیارد تن تخمین زده می‌شود. معدن کاراجاس واقع در ایالت شمالی پارا یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن دنیاست که مقدار زیادی سنگ آهن را در خود جای داده است. در سال 2019، برزیل تقریباً 480 میلیون تن سنگ آهن تولید کرد که نشان دهنده افزایش اندک نسبت به سال قبل از آن بوده و این میزان برزیل را در رتبه بدوم، پس از استرالیا قرار می‌دهد.

3. روسیه – 25 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن

روسیه دارای حدود 25 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن است که این کشور را در رتبه سوم فهرست ذخایر جهانی قرار می‌دهد. این کشور بر اساس داده های USGS، در سال 2019 99 میلیون تن سنگ آهن تولید کرد که آن را برترین تولیدکننده اروپا و پنجمین کشور تولیدکننده در جهان تبدیل کرد. ذخایر کلیدی روسیه در غرب کشور و همچنین در مناطق اطراف کوه های اورال، مناطق تولا و سیبری قرار دارند.

4. چین – 20 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن

چین با حدود 20 میلیارد تن سنگ آهن، در رتبه چهارم فهرست بزرگترین ذخایر سنگ آهن جهان دارد. این کشور همچنین سومین تولیدکننده بزرگ پس از استرالیا و برزیل است که البته بخش عظیمی از این تولید برای تامین صنعت عظیم فولادسازی این کشور استفاده می‌گردد. لیائونینگ، سیچوان، هبی، مغولستان داخلی و شانشی از غنی‌ترین مناطق سنگ آهن چین هستند. علیرغم برخورداری از برخی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن هماتیت در جهان، بزرگی صنعت فولادسازی چین سبب شده که علاوه بر تولید داخلی، اقدام به واردات سنگ آهن از کشورهای دیگر داشته باشد. در سال 2019 واردات سنگ آهن چین، 69 درصد از واردات جهانی این کالا را به خود اختصاص داد.

5. اوکراین – 6.5 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن

بر اساس گزارش USGS، اوکراین حدود 6.5 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن خام دارد. میزان ذخیره سنگ آهن و میزان تولید آن فراتر از نیازهای داخلی کشور بوده و همین موضوع صادرات سنگ آهن را به منبع درآمد مهمی برای اوکراین تبدیل می‌کند.

6. کانادا – 6 میلیارد تن

ذخایر سنگ آهن در کانادا در رتبه ششم جهان قرار دارد و تا سال 2019 تقریباً شش میلیارد تن ذخیره در این کشور وجود داشت. اکثر منابع این کشور در منطقه لابرادور ترو، در امتداد مرز بین کبک، نیوفاندلند و لابرادور و همچنین نوناووت واقع شده است. کانادا با تولید حدود 54 میلیون تن در سال 2019 هشتمین کشور بزرگ تولید کننده سنگ آهن در جهان است.

7. هند – 5.5 میلیارد تن

هند پس از استرالیا، برزیل و چین، چهارمین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان است و جلوتر از روسیه در جایگاه پنجم قرار دارد اما ذخایر آن 5.5 میلیارد تن است. شرکت ملی توسعه معدنی تحت حمایت دولت (NMDC) با تولید بیش از 30 میلیون تن در سال 2019 در میان برترین شرکت های استخراج سنگ آهن در جهان قرار گرفت. منابع سنگ آهن هند به طور گسترده در سراسر کشور پخش شده اند اگرچه ایالت های اودسا، جارکند، کارناتاکا و چاتیسگر به دلیل بهره وری بالا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.