سنگ شکن چکشی چیست؟

سنگ شکن چکشی

پس از استخراج مواد معدنی باید فرآیند خاصی بر روی آن‌ها اعمال شود تا بتوان از این مواد در کارخانجات دیگر استفاده کرد. این فرآیند خاص شامل خرد سازی سنگ‌های معدنی است که با کمک سنگ شکن ها و تجهیزات مختلفی نظیر نوار نقاله، فیدر، ماسه ساز و … انجام می‌گیرد. اصل اساسی که یک سنگ شکن بر اساس آن کار می‌کند، اعمال نیروی لازم به روشی مناسب برای غلبه بر نیروهای پیوندی است که توسط آن یک توده ماده معدنی به هم چسبیده است. در سنگ شکن‌ها با کمک نیروی فشار یا ضربه، ذرات ماده معدنی از هم جدا شده و خرد می‌شوند.

سنگ شکن کوبیت

فرآیند خرد کردن مواد معدنی چیست؟

فرآیند خردایش به بیان ساده فرآیند کاهش اندازه سنگ‌های معدن است. فرآیند کاهش اندازه با استفاده از مواد منفجره در محل قرار گیری معدن برای تولید سنگ معدنی آغاز می‌شود. در مراحل بعدی از سنگ شکن‌ها کمک می‌گیرند تا ماده بدست آمده از معادن به ذرات کوچک‌تری تبدیل شوند. سنگ شکن‌ها بسته به محل قرار گیری در سه دسته کلی جای می‌گیرند:

  • سنگ شکن اولیه: همانطور که از نام این دسته از سنگ شکن‌ها پیداست، در ابتدای خطوط خردایش نصب شده و وظیفه خرد کردن سنگ‌های خام معدنی را بر عهده دارند. شناخته شده‌ترین نوع سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که توانایی خردایش انواع سنگ‌ها با درجه سختی سخت و نیمه سخت را دارد.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از سنگ شکن‌های اولیه، دسته دیگری از سنگ شکن‌ها به نام سنگ شکن ثانویه قرار می‌گیرند تا مواد خروجی از سنگ شکن فکی را به ذرات کوچک‌تری تبدیل کنند. خروجی این دسته از سنگ شکن‌ها به کارخانجات دیگر ارسال می‌شوند تا بتوان در تولید محصولات مختلف از آن‌ها کمک گرفت.
  • سنگ شکن ثالثیه: چنانچه نیاز به کوچک کردن بیشتر سنگ‌های معدنی بود، از سنگ شکن‌های ثالثیه استفاده می‌شود که با نام ماسه سازها هم شناخته می‌شوند. این دسته از سنگ شکن‌ها در کارخانجات تولید شن و ماسه و آسفالت کاربرد دارند.

سنگ شکن چکشی چیست؟

یکی از سنگ شکن‌های کاربردی در مرحله دوم فرآیند خردایش، سنگ شکن چکشی است که برای خرد کردن مواد معدنی مانند بتن و سنگ‌های طبیعی بکار می‌رود. فرآیند خردایش در سنگ شکن چکشی به کمک ضربات متعدد وارد شده به سنگ‌ها انجام می‌گیرد و خروجی آن یک محصول بسیار همگن و مکعبی است، به همین دلیل نام سنگ شکن چکشی یا کوبیت را به آن نسبت می‌دهند.

سنگ شکن کوبیت

در سنگ شکن چکشی مواد معدنی وارد دستگاه شده و با یک روتور پوشیده از چکش روبه‌رو می‌شوند. ورود ضربه از سمت این روتور به سنگ‌ها باعث کوچک‌تر شدن اندازه آن‌ها می‌شود اما این تمام فرآیند نیست. پس از آن چکش‌های موجود بر روی این روتور، مواد معدنی را به سمت سندان‌هایی پرتاب می‌کنند که در داخل آن‌ها چکش و بغل بند نصب شده است. این قطعات با ورود ضربات شدید به سنگ‌ها آن‌ها را به ذرات کوچکتر تبدیل کرده و انقدر این فرآیند را تکرار می‌کنند تا اندازه سنگ‌ها به اندازه تنظیم شده توسط کارفرما برسند.

مزایای سنگ شکن چکشی

  • دستگاه سنگ شکن چکشی دارای عملکرد قوی و ظرفیت بالا است. در هر ساعت می‌توان حجم زیادی از سنگ‌ها را با کمک آن به ذرات کوچک تبدیل کرد و این موضوع می‌تواند سرعت تولید در کارخانه را افزایش دهد.
  • بدنه مستحکمی داشته و می‌تواند به خوبی در محیط‌های مختلف کار خود را انجام دهد.
  • خروجی سنگ شکن چکشی یکدست است.
  • توانایی خردایش انواع سنگ‌های سخت، نیمه سخت و نرم را داشته و می‌تواند بهترین گزینه برای مرحله دوم خط فراوری باشد.
  • تعمیر و نگهداری آن راحت بوده و نیازی نیست هزینه‌ زیادی برای تعمیر آن بپردازید.
  • قطعات به کار رفته در این مدل سنگ شکن دارای جنس بسیار خاصی بوده و در برابر انواع عوامل بیرونی از خود مقاومت نشان می‌دهند.