دستگاه ماسه شور چیست؟ نحوه کار ماسه شور

دستگاه ماسه شور

شن و ماسه یکی از پیش نیازهای ساخت و ساز و جاده سازی به شمار می‌رود که از آن برای ساخت ساختمان، پی ریزی جاده، مقاوم سازی خیابان و … استفاده می‌کنند. شن و ماسه به صورت طبیعی در رسوب رودخانه، بیابان یا سواحل تولید می‌شود اما شن و ماسه تولیدی بدین روش، به اندازه‌ای نیست که پاسخ گوی نیاز تمامی صنایع باشد. با توجه به اهمیت شن و ماسه، کشورهای مختلف به تولید شن و ماسه مصنوعی روی آوردند.

سایر مقالات کامالیا

در فرآیند تولید شن و ماسه مصنوعی، ابتدا سنگ‌های سخت از دل معادن استخراج شده و به وسیله ماشین‌های سنگین به کارخانجات تولید شن و ماسه منتقل می‌شوند. در داخل کارخانه تولید شن و ماسه دستگاه‌های مختلفی از جمله سنگ شکن، فیدر، نوار نقاله، ماسه شور، خشک کن و … وجود دارد. سنگ‌ها ابتدا با کمک انواع سنگ شکن‌ها به ذرات ریزی تبدیل شده و سپس برای دانه بندی یا شست و شو به مراحل بعد فرستاده می‌شود.

وظیفه شست و شوی شن و ماسه تولیدی کارخانه، بر عهده دستگاهی با نام ماسه شور است که ناخالصی‌های موجود در ذرات سنگ را از آن جدا کرده و باعث بالا رفتن کیفیت شن و ماسه تولیدی می‌گردد. این دستگاه طی عملیات مشخصی، سنگ‌های ریز را از ذرات گرد و غبار و گل جدا ساخته و باعث می‌شود محصول نهایی کاملا یکدست و بدون هیچ گونه ناخالصی باشد.

دستگاه ماسه شور معمولا پس از سرند در خطوط فرآوری نصب می‌شود تا ذرات دانه بندی شده را در همان لحظه شست و شو دهد. مواد به داخل ماسه شور ریخته شده و به وسیله چرخش آب در داخل دستگاه ناخالصی‌ها جدا می‌شوند. معمولا در هر ساعت می‌توان 60 تن شن و ماسه را با کمک دستگاه‌های ماسه شور شست و شو داد. شن و ماسه تمیز و بدون ناخالصی، در تولید آسفالت و بتن اهمیت زیادی دارد و در صورت وجود هر گونه ناخالصی، مواد تولیدی کیفیت و استحکام زیادی نخواهند داشت؛ در نتیجه باید پیش از استفاده از شن و ماسه در تولید این دو ماده، اطمینان حاصل کرد که تمامی ذرات ناخالص جدا شده‌اند.

انواع دستگاه ماسه شور

دستگاه ماسه شور بسته به عملکرد خود در دو نوع حلزونی و دورانی تقسیم بندی می‌شود.

  • ماسه شور حلزونی: پرکاربردترین نوع دستگاه ماسه شور، مدل حلزونی است که از فرآیند خاصی برای شست و شو ذرات ریز سنگ استفاده می‌کند. در ماسه شور حلزونی، مواد به همراه آب به داخل حوضچه دستگاه هدایت می‌شوند. با روشن شدن دستگاه، آب ذرات گل و لای را از شن و ماسه جدا کرده و پس از اتمام کار، شن و ماسه توسط حلزونی به دریچه خروجی هدایت می‌شوند. آب استفاده شده در شست و شوی ریز سنگ‌ها از طریق دریچه دیگری به بیرون فرستاده می‌شود. در هنگام انتخاب ماسه شور حلزونی باید به عوامل مختلفی مانند قطر حلزونی مورد استفاده در دستگاه، حجم حوضچه نصب شده بر روی ماسه شور و سرعت چرخش دستگاه توجه کنید تا بسته به نیاز خط تولید خود، یک انتخاب مناسب داشته باشید.
  • ماسه شور دورانی: دستگاه ماسه شور دورانی برای خطوطی که نیاز به ظرفیت بالاتر شست و شو دارند، انتخابی عالی خواهد بود. سرعت چرخش این دستگاه به نسبت ماسه شور حلزونی پایین‌تر بوده و حوضچه بزرگ‌تری دارد. شن و ماسه به همراه آب وارد حوضچه دستگاه می‌شوند و پس از جداسازی ناخالصی‌ها از سنگ‌های کوچک، آب مصرفی از یک دریچه و مواد ورودی از دریچه‌ای دیگر به سمت بیرون هدایت می‌شوند. یکی از نکات مثبت در مورد این دستگاه پوشش پلیمری آن است که سبب شده در برابر سایش سایر دستگاه‌ها مقاومت بالایی از خود نشان داده و به راحتی دچار آسیب نشود. ماسه شور دورانی به دو موتور مجهز شده و به همین دلیل ظرفیتی بیشتر از سایر ماسه شورها دارد.